Nog 85 dagen: salades, salades, salades

Voedie nog 85 dagenRustdag vandaag qua beweging. Mijn lichaam moet nog even wennen aan de bootcamp in combinatie met de intervaltraining. Ik heb her en der wat pijntjes en wil het niet forceren. Er is nog een legitieme reden voor een dag zonder sport. Op vrijdag loop ik namelijk mijn lange duurloop van 22 kilometer en daar wil ik wel uitgerust voor zijn. Ook qua voeding probeer ik er op te letten dat ik een goede bodem leg voor de grote inspanning die gaat komen. Mijn dag begin ik daarom met kwark met een flinke lading fruit (aardbei en kiwi), honing en kaneel. Ik maak gelijk een pot thee die ik tijdens het werken leeg kan drinken. Ik heb echt moeite om voldoende water te drinken en moet daar echt meer op gaan letten.

 

Speltbrownie met koffie

Bij de Ekoplaza had ik woensdag een speltbrownie gekocht toen ik daar boodschappen deed. Normaal gesproken zou ik in no time de brownie naar binnen hebben gewerkt, maar nu had ik een deel bewaard voor vandaag. Kijk, zo kan het ook! Na de aankoop voelde ik me eigenlijk wel een beetje schuldig, dus misschien heeft dat er ook voor gezorgd dat ik het niet gelijk heb opgegeten. In ieder geval smaakte het prima met een kop koffie. De lunch bestond uit een salade van dingen die ik nog in huis had. Als tussendoortje 's middags had ik nog balletjes met noten, dadels en kokos die ik al een keer had gemaakt. Het avondeten bestond uit een gerecht uit het kookboek Vegarabia met zoals de naam al zegt vegetarische gerechten uit de Arabische keuken. Een salade met quinoa en pompoen waarbij de quinoa eerst werd geroosterd. Echt een aanrader!

 

Geen soep maar film

Het was de bedoeling om 's avonds groene gazpacho te maken die ik dan als lunch zou kunnen eten de komende dagen. Ik wilde vol goede moed aan de slag, maar bleek toch nog een ingrediënt vergeten te zijn. Ik had natuurlijk naar de supermarkt kunnen gaan om dit alsnog te halen, maar besloot dat ik het ook later nog kon maken en ging lekker naar het filmhuis om een film te kijken. Even ontspannen, even verstand op nul. Na de film ging het lichtje ook snel uit en ben ik mijn bed ingedoken. De volgende morgen zou de wekker om 6.00 uur weer gaan zodat ik nog kon gaan hardlopen voordat ik aan het werk moest.

 

Tip van de dag: quinoa

Ik heb brood, rijst en pasta zoveel mogelijk geschrapt. Mensen vragen me weleens wat ik dan eet. Een goede vervanger van rijst is quinoa. Het is een graansoort met een historie. De Inca's verbouwen het al ruim 5000 jaar op extreme hoogtes in het Andesgebergte. Zij noemen dit 'moedergraan' of 'supergraan' en beschouwen dit als hun 'heilige voeding'. Waarom? Vanwege de extreem hoge voedingswaarden. Het is een echte superfood, want dit kleine korreltje is rijk aan kwalitatief hoogwaardige eiwitten, rijk aan voedingsvezels, rijk aan meervoudig onverzadigde vetten en rijk aan vitaminen en mineralen. Naast een vervanger van rijst gebruik ik quinoa ook vaak in salades zodat ik genoeg voedingsstoffen binnen krijg.

 

Geen update missen? Like dan de pagina van Voedie op Facebook. Met naast aankondigingen van updates ook andere nieuwtjes op het gebied van food.


Lees ook: 
Nog 86 dagen: Aan de kook
Nog 87 dagen: Officiële marathonschema is begonnen

Nog 88 dagen: Het weer gooit roet in het eten
Nog 89 dagen: Mijn schuldgevoel speelt op

Nog 90 dagen: Twee vliegen in een klap

Nog 91 dagen: Het resultaat na vier weken

Nog 92 dagen: Bijna vier weken onderweg

Nog 93 dagen: Lekker aan de kook

Nog 94 dagen: Neigen om te (vr)eten

Nog 95 dagen: Wat is echt belangrijk

Nog 96 dagen: Afzien (en genieten) in de brandende zon

Nog 97 dagen: Een ontspannen weekend

Nog 98 dagen: Een illusie armer
Nog 99 dagen: Mijn arme, arme benen

Nog 100 dagen: Bijna drie weken onderweg

Nog 101 dagen: Meer energie door goede voeding

Nog 102 dagen: Bikkelen door de regen

Nog 103 dagen: Tijd voor een lazy sunday

Nog 104 dagen: Let's get started

Nog 105 dagen: Vrijdag weegdag

Nog 106 dagen: De dag voor het tweede weegmoment

Nog 107 dagen: Geen bootcamp maar boostcamp

Nog 108 dagen: Lang leve de weekplanning

Nog 109 dagen: We gooien er een schepje bovenop
Nog 110 dagen: Hardlopen als een malle
Nog 111 dagen: De teugels een beetje laten vieren
Nog 112 dagen: Het eerste weegmoment
Nog 113 dagen: Laatste dag voor de eerste weging
Nog 114 dagen: Een frisse start van de dag
Nog 115 dagen: We pakken de draad weer op
Nog 116 dagen: Bijna helemaal de oude
Nog 117 dagen: Een dag met een vervelend staartje
Nog 118 dagen: Uitdagingen op de camping
Nog 119 dagen: Een goede start gemaakt
Hoe het allemaal begon: Aftrap: nog 120 dagen te gaan