Voorbereidingen marathon Berenloop van start

Over precies twaalf weken sta ik aan de start van mijn tiende marathon. Dit keer de Berenloop op Terschelling. Iedereen die ook marathons loopt weet dat over het algemeen bij twaalf weken voor de start het trainingsschema begint. Voor mij is dat altijd weer een dingetje. Welk schema neem ik, wat past bij mij en hoe ga ik dit keer een poging doen om mijn PR te verbeteren? 

Berenloop op Terschelling

Hardlopen Sonsbeekpark ArnhemIk heb de afgelopen jaren al heel wat schema’s versleten. Mijn beste marathon liep ik met een op maat gemaakt schema en met de minste kilogrammen. Dat leken me voor mijn marathon in november de ideale uitgangspunten. Maar wie de Berenloop kent, weet dat je daar naar alle waarschijnlijkheid geen PR loopt. Om de organisatie te quoten: “De hele afstand van de Berenloop is voor hardlopers een echte uitdaging. De route voert over het hele eiland, van West naar de Boschplaat en weer terug, door de polder, de duinen, het bos en over het strand.” 

Great Wall Marathon

Maar waarom dan toch de keus voor deze marathon? Omdat het perfect aansluit bij mijn overige hardloopplannen. In september en oktober loop ik trails van 14 en 28 kilometer, in november dan de marathon, volgend jaar maart één of twee dagen trailen op Ameland en dan in mei de climax: de Great Wall Marathon. Een volledige wegmarathon is dan leuk, maar dat moment komt hopelijk in september 2018. Dan wil ik tijdens de marathon van Berlijn een serieuze aanval doen op mijn PR van 04.10.26. 

Marathonschema

Route BerenloopMaar even terug naar het onderwerp marathonschema. Nadat ik me voor de Berenloop had ingeschreven, was de volgende stap bedenken welk schema ik zou gebruiken. Ik had nog steeds een schema op maat, maar daar was ik wel een beetje op uitgekeken. Van de andere schema’s die ik had, liep ik ook niet echt warm. Tijd voor wat anders, maar wat. Nu had ik online al eens gelezen dat trainer en coach Rob Veer (hij had atleten onder zijn hoede die naar EK, WK en Olympische Spelen zijn geweest) schema’s maakt. Ik schreef een mail, vulde een aantal vragen in en ontving mijn schema. Aangezien dinsdag mijn eerste training begint, is het de hoogste tijd om hier in te duiken. 

Eerste indruk 

Mijn eerste indruk van het schema: appeltje – eitje. Op de een of andere manier was ik in de loop der jaren steeds meer trainingen in gaan bouwen van meer dan 30 kilometer. Nergens op gebaseerd, maar meer vanuit het gevoel dat dat moest. Ook helemaal niet nodig volgens Rob Veer. Of ik moet een atleet zijn die 30 kilometer in twee uur kan lopen. Mmm … dat red ik net niet. Het zal de komende twaalf weken soms een gevecht met mezelf zijn om me aan dit schema te houden. Maar ik ga het doen, want inmiddels weet ik ook wel dat iedere kilometer of krachtsinspanning meer ten nadele is van mijn prestaties.

PR-jager

Ik ben echt een PR-jager en wil het liefst altijd meer en sneller. Dat is sinds 2014 niet meer gelukt door allerlei omstandigheden: hitte, stress, teveel kilo’s, slechter trainen. Ik begon daardoor wel een beetje het plezier in hardlopen te verliezen. Ik ging eerder achter- dan vooruit. Inmiddels ben ik een goed eind op weg met afvallen en loop ik hierdoor veel makkelijker (én sneller). Verder ben ik ook gaan trailen en dat heeft ook weer voor een extra motivatie gezorgd. Omdat het er bij trailen niet toe doet hoe snel je over de finish komt. Plezier en genieten van de natuur staan voorop. In ieder geval ‘op mijn niveau’. 

De komende tijd wil ik vaker over hardlopen gaan bloggen, want naast food neemt hardlopen minstens zo’n belangrijke plek in in mijn leven. Loop jij marathons? En welk schema werkt voor jou goed?